Hoe data je routines verbeteren

Tegenwoordig kunnen we alles traceren. Je hartslag wordt gemeten, je stappen worden geteld en je weet zelfs hoe goed je slaapt. Onze smartphones, smartwatches en andere apparaten houden (soms ongewild) onze data bij. Nooit eerder wisten we zoveel over ons zelf, ons gedrag en onze gezondheid. Waarom die data niet in jouw voordeel gebruiken zodat je productiviteit, motivatie en routines verbeteren?


Stress management

FitBits, Apple Watches en andere slimme horloges houden dagdagelijks onze data bij. Vele kopen dergelijke slimme producten om hun stappen te tellen of slaap te tracken. Toch doen die smartwatches veel meer dan dat. Ze kunnen volgens de verkopers je stress levels verlagen en je levenskwaliteit verbeteren. Daartegenover staan sceptici’s die beweren dat dagelijks of zelfs meer malen per dag je eigen data controleren alleen maar bijdraagt aan nog meer stress.


Het gaat er om dat je een balans vindt. Dat kan door duidelijke doelen te stellen. Wat wil je leren van de data die je bijhoudt over jezelf? Wat wil je doen met die data? Een goed idee is ook om vaste momenten in te plannen wanneer je naar de data kijkt. Zo laat je je dag er niet door beinvloeden.


Door je data over een langere periode te tracken en een app of andere methode te gebruiken om dagelijks data op te slaan, kan je na verloop van tijd patronen zien. Bijvoorbeeld, als je een boek leest voor het slapen gaan, slaap je beter. Of als je meer stappen zet, ben je ook op de werkvloer productiever. Wie weet helpt het wel voor jou om voor het slapen gaan een uitgebreid verzorgingsritueel te doen dat je helemaal tot rust brengt.


Meet breder

Wanneer je routines uitvoert en deze bijhoudt ga je patronen zien. Verander eens iets aan je routines en zie wat het doet met de data en hoe je je voor de rest van de dag voelt.

Ik raad aan om niet enkel fysieke data bij te houden. Hiermee bedoel ik, track naast het aantal stappen je zet op een dag of hoe je slaapt, ook hoe je je voelt. Hoe productief was je dag? Had je veel creatieve ideeën of was het wat minder vandaag? Zit je vol energie of lijkt het alsof je benen wel 10 ton wegen en je hoofd niet op je nek blijft staan? Door fysieke en mentale data te combineren kan je zaken zoals productiviteit en creativiteit een boost geven.


Doelen stellen

Het is moeilijk om niet verloren te lopen in alle data die smartwatches en apps bijhouden. Zet duidelijke doelen. Gebruik de data om ook echt iets te bereiken. Merk je na enkele weken dat je meer gestresst bent wanneer je minder slaapt? Gebruik dan je data om routines bij te stellen. Focus niet op tien dingen tegelijk. Begin met één.


Als je doel is om je stressniveau naar beneden te krijgen zodat je productiever je dag door brengt, houdt dan zeker bij op welke dagen je gestresseerd voelt. Doe dit voor enkele weken. Zie je dat je op die dagen iets bepaalt doet of net iets niet doet. Pas je routines hier aan aan.


Wat doe je anders op de dagen dat je wel productief en relaxed bent. Neem deze gewoontes en routines over. Houd weer voor een tijdje je gevoel en routines bij. Bekijk na enkele weken de data opnieuw. Veranderde er iets nu dat je je routines aangepast hebt? Waarschijnlijk wel!

Ontdek nog meer content in The Hub of bekijk meer Blogs van Jeroen.