Behaal al je doelen met de 5 seconden regel

Je hebt je doelen en goals voor de dag, week, maand of het jaar bepaald. Wat nu? Hoe begin je aan je plan, hoe hou je het vol en hoe blijf je gemotiveerd? Mel Robbins, spreekster, presentatrice voor CNN en advocate, ontwikkelde de vijf seconden regel. Tel tot 5 en let’s go. Zo simpel is het behalen van doelen volgens haar. We duiken wat dieper in haar theorie van gedragsverandering.


De vijf seconden regel

Volgens Mel Robbins moet je binnen de vijf seconden reageren wanneer je het gevoel hebt dat je in actie moet schieten. Wanneer je instinct je een nieuw idee geeft of je denkt ik zou dit kunnen doen om dat te bereiken moet je binnen de vijf seconden fysiek reageren of je bent het momentum kwijt. Dus, zodra je een verlangen voelt of een idee hebt, gebruik de regel. Ook wanneer je twijfelt, tel tot vijf en ga ervoor.


Robbins stelt vast dat dit voor iedereen geldt. Als je niet binnen de vijf seconden reageert, gaat het moment verloren en begin je te overdenken. Dat zorgt ervoor dat je stagneert en niet vooruit raakt. Je brein komt met excuses en gaat jou tegenwerken. Dat wil je echt niet.


Waarom het belangrijk is om tot vijf te tellen? Dit komt omdat je na meer dan vijf seconden alweer bent afgeleid. Tel dus niet tot zes. Bovendien leidt je je brein af van andere negatieve gedachten of excuses terwijl je telt. Zo blijf je vastberaden op je doel, goal of die ene taak waar je net aan dacht, focussen.


De vijf elementen

De theorie van Robbins bevat vijf elementen. Het is belangrijk dat je alle vijf doorloopt om je doelen te behalen en verandering te weeg te brengen. We zetten de vijf elementen op een rij:


1. Het hebben van een instinct

Het hebben van een instinct gaat over het hebben van een sterk gevoel dat je iets moet doen omdat je instinct of brein het aangeeft.


2. Reageer op het instinct gelinkt aan het doel

Stap twee is ook reageren op dat instinct. Dan gaat het over een instinct dat gelinkt is aan je groter doel of een goal. Je instinct is je tweede brein, luister er naar. Het zijn vaak vele kleine acties aangegeven door je instinct die leiden tot het behalen van je doel. Train jezelf om naar je instinct te luisteren en de signalen die het geeft te herkennen.


3. Push jezelf

Van zodra je het signaal van je instinct hebt opgevangen en je er op reageert, ga er dan ook voor. Doe dat ook wanneer je er niet zoveel zin in hebt. Dat zijn de momenten die het verschil maken. Door jezelf te pushen ontwikkel je het nieuwe gedrag.


4. Beweeg

Het fysieke aspect van de vijf seconden regel is de sleutel tot succes. Dat betekent niet dat je opeens moet beginnen springen of lopen. Beweeg, sta op uit de stoel waarin je zit en doe je sportkleren aan. Of beweeg in de richting van waar je notitieboek ligt en begin ideeën op te schrijven. Maak die beweging binnen vijf seconde. Eerder is natuurlijk wel goed maar vooral niet later!


5. Je hersenen werken je tegen

Als je niet binnen vijf seconden fysiek reageert zal je eigen brein je tegen werken. Vanaf het moment dat je twijfelt beginnen je hersenen te denken en excuses te zoeken, ook als die er niet zijn. Zeker als je instinct zegt iets te doen dat buiten je comfortzone ligt! Dan beginnen je hersenen te analyseren en waarschijnlijk weg te redeneren. Dat is nergens voor nodig. Het gewenste gedrag komt dan niet dichterbij en ga je geen gedrag veranderen.


Tel naar je dromen

Probeer het! Ga aan de slag met Robbins’ vijf seconden regel en ontdek zelf hoe goed het werkt. Geef jezelf de ruimte om deze regel in je leven te implementeren. In het begin denk je misschien niet altijd direct aan de vijf seconden regel. Daarom een tip: hang wat post-its op plaatsen in je huis of kantoor waar je vaak bent. Zo word je op deze belangrijke momenten herinnerd aan de regel. Werkt echt heel handig voor gedragsverandering!


Ik ben benieuwd welke doelen jij behaalt of welke stappen jij zet dankzij de vijf seconden regel. Ook als je andere vragen hebt over gedrag en wat is gedragsverandering. Laat het me weten via jeroen@jeroenvanlierop.nl.

Ontdek nog meer content in The Hub of bekijk meer Blogs van Jeroen.