Appreciative inquiry

Appreciative inquiry (AI) of in het Nederlands, waarderend onderzoek, is een tool om positieve verandering teweeg te brengen. Dat doe je aan de hand van het analyseren van jezelf en het stellen van kritische vragen. Je gaat analyseren met de focus op het positieve. Wat gaat goed? Hoe kan je nog meer doen van wat al goed gaat en deze processen ook op andere onderdelen van je werk en persoonlijke leven toepassen?


Focus op sterktes

Waarderend onderzoek focust op sterktes in plaats van zwaktes. Zowel wanneer het gaat om persoonlijke als om organisatieverandering ligt het focuspunt op wat goed gaat. Bij het verbeteren van veel processen in organisaties of evaluaties wordt er gekeken naar problemen en moeilijkheden. Vervolgens probeert men deze dan op te lossen.


Wanneer de appreciative inquiry techniek wordt gebruikt, ga je kijken naar wat goed loopt, welke processen vlot gaan en waarom dat zo is. Dit met het idee om deze positieve zaken dan door te trekken in de rest van de organisatie en hier op verder te bouwen. Door goedlopende processen te dupliceren en de focus te leggen op wat wel goed loopt, houdt je mensen gemotiveerd. Bovendien, leidt het gebruik van deze techniek sneller tot betere resultaten.


Je gaat als het ware ‘best practices’ identificeren en verspreiden. Op deze manier bevorder je vertrouwen en de werksfeer en voorkom je weerstand bij werknemers of jezelf.


De 5 D’s van waarderend onderzoek

Waarderend onderzoek wordt gebaseerd op 5 D’s, in het Engels toch. Om het onszelf gemakkelijk te maken, houden we dit ezelsbruggetje aan. De 5 D’s staan voor: definition (definitie), discovery (ontdekking), dream (dromen), design (ontwerp) en destiny of delivery (resultaat).


Definitie

De definition of definitiefase van het waarderend onderzoek is de fase waarin je gaat bepalen op wat je gaat focussen. Wat gaat goed? Wat gaat minder goed? En vanuit welk goed lopend proces vertrek je? Kortom, wat wordt het focuspunt. Het onderwerp dat je bepaalt is een positief onderwerp, bijvoorbeeld: klanttevredenheid en niet klantontevredenheid.


Ontdekking

Van zodra je het onderwerp bepaalt hebt, ga je op ontdekking (of discovery). Je gaat ontdekken wat er al uitstekend loopt bij jezelf of in je bedrijf wat betreft je focuspunt. Ga ook zeker kijken wat er bij anderen goed loopt. Daar kan je veel van leren. Het doel van deze fase is om een goede omschrijving te verkrijgen van de positieve basis van je organisatie met onder andere de sterktes, mogelijkheden en bronnen.


Droom

Fase drie is de droomfase (dream). Je gaat kijken naar waar je toe wilt, het ‘wat kan zijn’, vertrekkende van uit het wat al is. Je gaat de ideale processen en organisatie beschrijven. Dat doe je voor zowel dingen die ver en ongrijpbaar lijken als op dingen die heel dichtbij en voor het oprapen liggen.


Ontwerp

Vervolgens ga je aan de slag. In de ontwerpfase (design) ga je de dromen en omschrijvingen van de droomfase verder uitwerken. Je bekijkt kleinere processen en activiteiten en hoe je deze kan optimaliseren aan de hand van al goed lopende processen of gelijkaardige processen bij anderen.


Resultaat

Tenslotte is er het resultaat of destiny/delivery. Je gaat de ontwerpfase uitvoeren. Individuen en teams (in een bedrijf) verbeteren taken en gaan aan de hand van het ontwerp bepaalde zaken optimaliseren op een positieve manier.


De kracht van waarderend onderzoek

Aan het einde van het waarderend onderzoek merk je dat bepaalde processen nog beter werken of nu eindelijk goed lopen. Door te focussen op de sterktes van teams en individuen behoudt je vertrouwen en de kracht van je werknemers en/of jezelf. Dat heeft alleen maar voordelen!


Wil je meer weten over appreciative inquiry of het waarderend onderzoek? Neem contact met me op via Whatsapp of het contactformulier. Blijf ook zeker mijn blog volgen. Zo blijf je op de hoogte van alle ins en outs wat betreft zelfontwikkeling voor jou en je bedrijf.

Ontdek nog content in The Hub of ontdek meer Blogs van Jeroen.