top of page

Unbound, a woman's guide to power (Boekrecensie)

In elke aflevering van SelfQuest vraag ik mijn gast om een boek over zelfontwikkeling in mijn bibliotheek te plaatsen. Een boek dat voor mijn gast veel betekent heeft. Dit zijn boeken die je aan het denken zetten, boeken die je leven veranderen of boeken om jezelf te ontwikkelen. Unbound, a woman’s guide to power van Kasia Urbaniak is in mijn bibliotheek geplaatst door Sofie Sun.

Voor Sofie is het een boek dat over persoonlijk leiderschap gaat waar ze veel uit geleerd heeft en nog veel uit wil leren. We spreken over het deel van het boek waarin het gaat over patronen die je aangeleerd krijgt zonder dat je het zelf weet. Patronen die jongens anders aangeleerd krijgen dan meisjes.

Ik weet dat dit een lastig onderwerp is, ongrijpbaar en onbegrijpelijk voor veel mensen. Ook voor mij is het iedere keer opnieuw lastig te begrijpen. Toch is mijn vaste overtuiging dat patronen, en met name onzichtbare patronen, een rode draad door ons leven vormen. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat feedback op scholen voor jongens anders is dan voor meisjes. Het is voor mij één van de vele voorbeelden van zo'n onzichtbaar patroon. Urbaniak schrijft dat jongens beoordeeld worden op resultaat, meisjes op wie ze zijn.

Ik hou voor ogen dat we gewoon anders omgaan met de verschillende geslachten. Dit ondanks de door mijzelf diepgewortelde wens om dat niet te doen.

Dit boek gaat over:

Urbaniak zegt dat het een trainingsboek is voor het gevecht. Haar doel is je voor te bereiden op oorlog als dat nodig is en vaardige samenwerking als je dat wilt. Een veldgids naar het onmogelijke, het schandalige, het onvoorstelbare. Urbaniak: “Het boek beschrijft instructies om onbereikbare doelen, de doelen die zo ver uit je bereik liggen dat je jezelf dom of gestoord voelt om aan deze doelen te denken, laat staan ze hardop uit te spreken.” Het gaat daarmee over persoonlijke groei en ontwikkeling. Over het vormgeven van je eigen leven, voor persoonlijk leiderschap voor jezelf.

"Het leert je om te weten wat je wilt en hoe je dat krijgt." Kasia Urbaniak

Het boek is opgedeeld in twee delen. Het eerste deel gaat over de roep naar kracht (Call for Power). Voor Urbaniak is kracht geen gevoel. Kracht is invloed wat betekent dat het in een dynamiek plaatsvindt. Het gaat in dit boek niet over controle omdat dit een verspilling is van veel energie. En tirannie is erg onstabiel.

Invloed is het tegenovergestelde van controle. Als je in staat bent om met kracht iemand te beïnvloeden dan krijg je toegang tot alle innerlijke bronnen, intelligentie, creativiteit en passie van deze persoon. Dit soort samenwerking creëert vaak een derde mogelijkheid die vaak beter is dan de twee personen individueel bedacht hadden.

Daarbij beschrijft Urbaniak in dit boek twee vormen van aandacht, dominant en onderdanig. Dit omschrijft de dynamiek van aandacht en dat het belangrijk is dat deze stroomt. Als het niet stroomt, dan is er een blokkade en die zijn de oorzaak van ziekten volgens de Chinese geneeskunst.

Het doel van de dominante aandacht is niet alleen de ander te zien in de onderdanige rol binnen de dynamiek. Het doel is om ze in beweging te krijgen. En deze beweging betekent invloed.

Het tweede deel gaat over de binding verbreken. Dit is de daadwerkelijke trainingshandleiding voor de revolutie. In 12 hoofdstukken wordt besproken hoe je die krachtige communicatie neer kunt zetten.

Deze hoofdstukken gaan over de kracht van verlangen, woede, legitimiteit, zelfbeleving, vragen stellen, spelen met nee, omgaan met weerstand, doorbreken van bevriezen en locatie.

In ieder hoofdstuk wordt beschreven op welke wijze je jouw communicatie en vooral de richting van je aandacht kunt versterken. Om uiteindelijk aan te voelen hoe je moet reageren. Als je aandacht naar buiten gaat, naar de ander zie je wat er gebeurt. Te kijken naar lichaamstaal en te luisteren naar de intonatie die anderen hebben. Op die manier ben je in staat de juiste reactie te geven of je reactie verder te verscherpen zodat het past bij de situatie.

Het brengt de schrijfster tot de conclusie dat de richting van onze aandacht, het gesprek in het gesprek, de richting is van onze levensenergie. Dat wat je aandacht geeft groeit en jij bent in staat dit te meten. Dit brengt je de mogelijkheid om een hele nieuwe vorm van gesprekken te voeren. Met je hele lichaam, diep betekenisvol en krachtig beïnvloedend.

Wat heeft mij geraakt in dit boek

Bij het lezen van dit boek was ik al overtuigd van het feit dat de manier waarop wij met elkaar omgaan diep ingesleten patronen zijn. Dat deze patronen onbewuste patronen zijn die vele generaties voor ons ontstaan zijn, en door worden gegeven. Dat veel van onze communicatie uiteindelijk niet meer is dan het nadoen van wat ons voorgedaan is. Dit boek heeft mij in ieder geval nog eens bevestigd dat dit zo is.

Wil je een ander resultaat dan moet je voor een andere aanpak kiezen. Ook dat is een vorm van persoonlijk leiderschap. Je komt er niet door de ander verantwoordelijk te maken. Hoe je die verantwoordelijkheid kunt nemen staat haarfijn in dit boek uitgelegd. Zoals de schrijfster op de achterkant zegt: het leert je om te weten wat je wilt en hoe je dit kunt krijgen waarmee je de wereld om je heen veranderd. Dit boek geeft je vele handvatten om dat te bereiken en dat is de beste persoonlijke ontwikkeling.

Als laatste: Het is voor mij geen boek wat alleen door vrouwen gelezen moet worden. Ook ik leer nog eens anders naar communicatie kijken. Het een boek waar je echt sterker en slimmer door leert communiceren. Het hoort voor mij absoluut bij één van de meer leerzame boeken over het leven.

En nu verder?

Het gesprek met Sofie heeft geleid tot een inspirerende podcast over persoonlijk leiderschap waar elementen uit dit boek besproken worden. Wil je deze podcast, SelfQuest, luisteren klik dan hier. Of ga naar je favoriete podcast app zoals Apple podcasts, Spotify en Google podcast.

Voelt het pad van persoonlijke ontwikkeling en zelfontplooiing voor jou als een uitdaging? Vraag jij jezelf af hoe het toch komt dat je iedere keer vastloopt? Heb je gezocht naar antwoorden over het waarom van je persoonlijke strijd maar nog niet gevonden? Wil je in het algemeen meer over jezelf en persoonlijke kracht weten?

Als jij op zoek bent naar antwoorden op deze vragen en mogelijkheden zoekt op het gebied van verbetering van persoonlijke effectiviteit. Kijk eens online op mijn website om te zien welke stappen je kunt nemen om verder te komen in jouw leven. Lees mijn blogs of kijk in mijn bibliotheek voor andere inspirerende boeken persoonlijke ontwikkeling. Het gaat je vast en zeker helpen om nog mooiere, persoonlijke resultaten te bereiken.

Ontdek nog meer content in The Hub of bekijk meer Blogs van Jeroen.

bottom of page