top of page

Hoe pak je uitstelgedrag nu echt aan?

Uitstelgedrag, ook wel procrastinatie om het met een chique woord te zeggen, is ons allemaal bekend. Je hebt een to do lijstje waar je jezelf niet toe aangezet krijgt. Alles is interessanter dan dat ene klusje of het nieuwe gedrag dat je moet veranderen, ja ook hoe die vlieg een uitweg naar buiten zoekt.


Soms gaat het gewoon niet, soms is alles leuker, interessanter of gezelliger dan een taak die echt moet gebeuren. Je gaat uitstellen. Je hebt dat duwtje in je rug nodig om er aan te beginnen. Hoe doe je dat? Hoe pak je je uitstelgedrag nu echt aan en ga je die gedragspatronen veranderen? En waar vind je de motivatie voor gedragsverandering? Ontdek in deze blog factoren die gedrag beïnvloeden.


De oorzaken van uitstelgedrag:


Discipline

Voor een taak die saai is of die je helemaal niet leuk vindt, heb je zelfdiscipline nodig. Je moet je zelf eraan zetten om deze uit te voeren. Administratieve taken, het huishouden en klusjes vallen vaak in deze categorie. Een goede oplossing voor dit soort taken is gedrag van routine. Aan de hand van het invoeren van routines in je dag worden dit soorten taken gewoontes en doe je ze van zelf. Bovendien word je ook beter in deze taken als je deze vaker doet. Zo gaan ze sneller, ga je patronen doorbreken en worden ze een makkie. Lees alles over routines en gewoontes in deze blog <URL>.


Perfectionisme

Het gedrag perfect willen uitvoeren schrikt af. Het doet ons aarzelen om er aan te beginnen of om het af te ronden. Wanneer is een taak perfect? Kan het toch niet nog net wat beter? Door iets perfect te willen doen, blijft het vaak aanslepen. Prestatiedruk zorgt voor extra stress waardoor mensen de taak steeds voor zich uit blijven duwen. Het doorbreken van deze gedachte zorgt voor nieuw gedrag. Dit patroon voor jezelf aanpassen zorgt voor gedrag veranderen. Het is negatieve overtuigingen ombuigen naar iets helpends.


Afleiding

Ligt je bureau vol spullen? Gaat je telefoon elk kwartier? Of wil je snel nog even wat huishoudelijke taken doen wanneer je thuis werkt? Afleiding, het is een van de grootste oorzaken van procrastineren. Deze oorzaak is gemakkelijk aan te pakken maar vergt discipline. Enkele tips, zorg ervoor dat je werkplek opgeruimd is aan het eind van de dag zo begin je zonder afleidende spullen aan je werk. Is het nodig dat je je even concentreert, zet je gsm voor 30 min op stil of zet na een bepaald tijdsblok een timer. Zo kan je gedurende die tijd concentreren. Je zal zien, veel belangrijke telefoontjes zal je niet missen. Je luistert achteraf wel naar de voicemails. Heel wat telefoontjes kan je per mail beantwoorden. Gemakkelijk!


Te veel werk of te hoge werkdruk

Wanneer je ‘to do’-lijstje lang is, of te lang is, is het mogelijk dat dit net het omgekeerde effect heeft. De lange lijst houd je net tegen of schrikt je af. Een realistische ‘to do’-lijst helpt, grote taken opdelen in kleinere taken ook. Houd het realistisch en bepaal welke taken het belangrijkt zijn. Heb je tijd over? Vul ze op met kleine taken die je anders net wel uitstelt.


De gevolgen van procrastinatie

Uit onderzoek blijkt dat de meerderheid van de mensen uitstelgedrag vertoond. Je bent niet alleen en het is heel normaal. Vaak doet iets uitstellen ons slecht en minder goed voelen dan andere mensen die alles op een rijtje lijkten te hebben. Toch is procrastineren niet altijd slecht. Af en toe kan het echt nodig zijn omwille van verschillende redenen en brengt het zelfs eerder rust en mentale ruimte. Echter is dat niet altijd zo. Het uitstellen van bepaalde taken veroorzaakt vaak extra stress en demotivatie.


Uitstelgedrag aanpakken

Met enkele slimme en motiverende tips pak je uitstelgedrag gemakkelijk aan. Het vergt wat discipline en aanpassingsvermogen. Je merkt al snelle kleine veranderingen en ontdekt dat wanneer je taken beter en sneller afwerkt dat op zijn manier weer motiveert voor nog meer taken af te werken.


Plan slim

Analyseer wanneer je het meest productiefst bent. Dat is voor iedereen anders en kan op ieder moment van de dag zijn. Plan de taken waarbij je het meest moet concentreren op deze momenten. Zo verlopen deze vlotter en word je minder snel gedemotiveerd. Andere taken zoals vergaderingen, telefoontjes of huishoudelijke taken plan je op momenten wanneer je minder geconcentreerd bent.


Werk met tijdsblokken

Ik vermeldde het al eerder. Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding. Wanneer je met tijdsblokken werkt, zet je je telefoon op stil en schakel je alle afleiding uit. Je concentreert je voor een bepaalde tijd op een specifieke taak. Je doet dit totdat de taak afgerond is of voor een vooropgestelde tijdsduur. Het werken met tijdsblokken geeft duidelijkheid en neemt druk en stress weg. Zet deze blokken ook echt in je agenda zodat collega’s ze zien en je niet storen.


Wees realistisch

Ellenlange ‘to do’-lijstjes zijn demotiverend. Plan realistisch. Wanneer je een nieuwe baan start of pas begint met het plan vergt dit wat aftasting en uitproberen. Na verloop van tijd ontdek je hoe lang elke taak duurt en slaag je erin om realistische planningen te maken en de juiste verwachtingen te scheppen bij collega’s en klanten. Hou je aan een realistische planning om stress en inefficientie te vermijden.


Beloon jezelf

Af en toe heb je extra motivatie nodig. Staan er heel wat vervelende taken op je lijst? Beloon jezelf achteraf als je alle taken afwerkt. Hoe je dat doet is helemaal ‘up to you’. Eet wat lekkers, verwen jezelf met een gezichtsmasker of kijk enkele afleveringen van je favoriete serie. Houd je hier ook aan. Beloon jezelf pas wanneer je ook echt alle taken hebt afgerond.


Pak je uistelgedrag aan

Ga aan de slag met bovenstaande tips om het gewenste gedrag te bereiken. Heel vaak zit dit in andere gedachten en overtuigingen. Heb je dat duwtje in je rug nodig die gedragspatronen doorbreken of wil je een buddy onderweg om het procrastineren echt grondig tegen te gaan? Neem contact met mij op via jeroen@jeroenvanlierop.nl


Ontdek nog meer content in The Hub of bekijk meer Blogs van Jeroen.

bottom of page